מכינת פארן
בגיל 15 עמוס עוז, שולח מכתב לבן גוריון, עם הירידה שלו לשדה בוקר. בהערכה גדולה לאיש שהנהיג את מדינת ישראל בתחילת הדרך, הוא כותב לו גם ביקורת. מהמכתב הזה עולה דמות של נער שאכפת לו ממה שקורה במדינה בה הוא חי ו- 'מעז' במכתב לאחת הדמויות הבולטות במדינת ישראל דאז לנסות ולהשפיע על המציאות. המעשה הזה של עמוס עוז, מבטא בעיניי משהו ממה שהיינו רוצים לפתח בשנה הזו- בני ובנות נוער מודעים, אכפתים, בעלי זהות ברורה ואמונה ביכולת שלהם לחולל שינוי להשפיע על המציאות.
מכינת ערבה- פארן היא מכינה שיש לה ארבעה צירי יסוד.
הציר האישי: בשנה הזו אנו מנסים לבנות את האני שלנו, במה אני מאמינ.ה?, מה הכוחות שלי? במה אני טוב.ה? מה אני יכול.ה לתת לעולם? מה החלומות שלי עבור עצמי ועבור המקום שבו אני חי.ה?
הציר הקבוצתי: המכינה מאפשרת לנו לחיות בחיי קבוצה, הלכה למעשה. להתנסות במה קורה כשהצרכים האישיים שלי מתנגשים בצרכים הקבוצתיים? איך מקבלים החלטות יחד? איך מקבלים החלטות כשהמציאות היא מורכבת ויש צרכים שונים, של אנשים שונים? איך חיים חיי פשרה?
הציר הלימודי: בשנת המכינה אנחנו מנסים להעמיק את עולם התוכן והידע שלנו במגוון תחומים, יהדות, ציונות, פילוסופיה פוליטית, כלכלה, דמוקרטיה, החברה הישראלית, התמצאות בשטח, כושר גופני ועוד. הלמידה במכינה היא לא רק בתוך כיתה, היא גם בשטח, דרך טיולים, דרך היכרות עם החברה הישראלית על גווניה השונים במפגש אנושי ברחבי הארץ.
הציר של העשייה הקהילתית: השנה הזו אינה שלמה, בלי המבט שלנו החוצה, לעבר החברה הישראלית, היכרות עם הקהילה הרחבה בה אנו חיים, היכרות עם הצרכים שלה, ניסיון לפקוח עיניים וגם לתת מענה. במהלך השנה החניכים והחניכות שלנו מתנדבים יום בשבוע במרחבי הערבה ואילת עם אוכלוסיות מגוונות.
וכל אלו מתרחשים דרך מפגש אנושי, של נוער מגוון, דתיים, חילוניות, מסורתיים, רפורמיות, קונסרבטיביים. עירוניים, מושבניקים, קיבוצניקיות, דרומיות, צפוניים, חו"לניקים ועוד.
בן גוריון עונה לעמוס עוז הצעיר, במילים הבאות: "תעודת הנוער, וכן תעודת כל איש טוב במדינה- היא להרבות טוב. לעשות קצת יותר משהמדינה מחייבת אותו, עד כמה שאפשר - לעשות המקסימום. ועשייה שיש בה ממש היא עשייה חיובית. לא מניעת הרע של אחרים, אלא עשיית הטוב בעצמך, במלוא יכולתך היוצרת."
בהשתדלות גדולה להרבות טוב.
מאי קורנפלד בן ישי
אנשי הצוות
מאי קורנפלד בן ישי
ראשת המכינה
נשואה ליעלי ואמא למלאכי רפאל. גרה בפארן.
בוגרת תכנית 'אופקים', בעלת תואר ראשון במקרא ופילוסופיה יהודית ותואר שני בהיסטוריה של עם ישראל.
פיקדה, לימדה, חינכה והדריכה במסגרות חינוך שונות.
מאמינה ביכולת של מפגש לחולל שינוי ולהגביר את האור.
רחל אלון
מנהלנית
מתגוררת בערבה כ- 30 שנה, אמא לשלושה וסבתא לנכדה.
עובדת במכינת פארן ממחזור ג' .כל שנה מצפה ומרגשת מחדש.
אלונה לבני
מדריכה
בת 25 מגני יהודה.
בוגרת מכינת העמק ושנה ב׳ בתנועת החלוץ. שירתה כקצינת עורף.
״היה השינוי שהיית רוצה לראות בעולם״.
אילי הדר
מדריך
בן 23 מאשקלון
בוגר מכינת פארן מחזור ו'. שירות כמפקד בחיל שריון חטיבה 7.
מאמין שעבודה עם אנשים ופעילות חינוכית מאפשרת לנו לעצב את המציאות.
איל פורת
מדריך
בן 24 מכפר עציון, בוגר מכינת חצבה.
איילת שבירו
רכזת כושר גופני
תמונות וסרטונים
מרצים
נועה נופר רובינשטיין
מרצה למגדר ומיניות. מורה ומחנכת בתיכון. נשואה לסלע ואמא ל-3 בנות. מאמינה ופעילה לקידום שוויון מגדרי וקידום שיח על מיניות במרחבים חינוכיים, ובעיקר - בבתי הספר.
אסי שהם
ירוחמי. מהנדס אלקטרוניקה בתחום של תכנון צ'יפים בחברת אקסייט. נשוי לאיריס שהיא רופאת נשים בכירה בחדר לידה בסורוקה. אבא ל-5 ילדים. לומד גם פילוסופיה ומדריך בנושא הסכסוך הישראלי פלסטיני במכינות בערבה.
עמית שמיר
תסריטאית ובמאית, מנחת קבוצות 'תקשורת מקדמת' להעצמה אישית, מלווה יוצרים מקצועיים ומתחילים בתהליכי יצירה. מתגוררת בצוקים. מעבירה מפגשים חוויתים לשינוי הרגלים ואוטומטים של כתיבה.
הרב אלקנה שרלו
אלקנה שרלו, 42, נשוי למאיה ואבא ל8, גר בירוחם, בוגר ישיבת הסדר מכללת הרצוג ומוסמך מטעם בית המדרש לרבנות ישראלית. מלמד למגוון קהלים ברחבי הדרום ושותף מייסד לקבוצת השיח הבין דתי בנגב. שותף למכינות הערבה מתחילתן.
איתמר חביב
חבר מושב עידן ומגדל תמרים. הדריך במכינה במחזורים הראשונים ומורה לאורך השנים בשלוש הקבוצות בערבה. מלמד קורס בנושא גאופוליטיקה של המזרח התיכון, יחסי ישראל פלסטינים והיסטוריה של מערכות ישראל.
טליה עדי
בת מושב חצבה נשואה ליובל ואמא ל-3.
בעלת תואר שני בחינוך ותעודת הוראה בכלכלה ומדעי החברה.
מלמדת במכינה חינוך פיננסי מעשי במטרה להקנות ידע כלכלי מקיף ולחנך לעצמאות ואחריות אישית.
מור הניק
נשואה לארז ואמא של דרור ואסף, תושבת חצבה, דוקטורנטית לפילוסופיה בבן גוריון ומרצה מזה עשור במסגרות חינוכיות שונות. מלמדת טקסטים פילוסופיים.
ד"ר איילת רייטן
בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות, תואר שני במנהל ומדיניות ציבורית, ותואר שלישי במנהל ומדיניות ציבורית מאוניברסיטת בן גוריון. מרצה שנים רבות באוניברסיטת בן גוריון ובמסגרות חינוכיות מגוונות נוספות. מומחית בחיבור בין תהליכים כלכליים חברתיים ברמת המאקרו כמו מדיניות ממשלתית, חקיקה ונורמות חברתיות, לבין השפעתם ברמת המיקרו כמו התנהלות כלכלית אישית, ניהול כלכלת הבית חיסכון אישי, הוצאות והכנסות משק הבית ומיצוי זכויות של האזרח מול הרשויות. כל זאת, תוך כדי שימת דגש על נושאים אקטואליים בתחום הכלכלה והחברה.
גרה בישוב מדרשת בן גוריון, אמא ל-3, מאמינה בתיקון עולם ומכינה אחלה שקשוקה.
שחר לינצנברג
תושב צוקים, נשוי לנועה ואב למעיין. מנהל את מחלקת נוער בערבה התיכונה, אחראי על החינוך הבלתי פורמאלי במרחב ומלמד על נקודות מבט זהותיות.